

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2023-10-20

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2023-10-20
En fråga som vi ibland får på bl.a. utbildningar är vad det egentligen är för skillnad mellan att rita "ett hål" direkt i sketchen för ett positivt Block jämfört med att dra ut en ny H Cylinder, alltså att lägga till en ny negativ extrudering som en egen feature?

En tydlig och avgörande skillnad är främst att man kan kontrollera djupet på hålet som skapas med en "fristående" H Cylinder (den har ett eget handtag/värde som kontrollerar djupet), medan cirkeln i sketchen alltid är knuten till extruderingens djup, alltså i det här fallet samma som ytterkonturen.

Förutom kontrollen av hålets djup är det också mycket enklare att kontrollera positionen av det ”fristående” hålet m.h.a. TriBall eller låsta mått, istället för att redigera dessa position/mått i sketchen för blocket.

Om man skulle vilja lägga till ett kilspår i hålet, vad är bäst där? Ska man rita en rektangel i samma sketch som cirkeln eller ska den vara en egen feature?
Även här är det kontrollen av hur djupt kilspåret ska gå och om man vill kunna styra dess form med handtag eller positionen med TriBall som kan vara avgörande. Men båda fungerar om man är medveten om skillnaden mellan hur man gör dem på det ena eller det andra sättet, vilket beskrivs kort i videon nedan. Videon saknar ljud då denna artikel kan läsas på flera språk.
Om man broderar ut frågan och jämför "enkla"former med "mer komplicerade" former (skillnaden kan t.ex. vara antalet linjer i sketchen) så kan man även se det på det här sättet;
För "enkla former" är det snabbt och enkelt att dra ut en "färdig primitiv" som man sedan kan modifiera snabbt med handtagen. Alla former du hittar i katalogerna kan manipuleras/förändras. Så det är ju en "snabbstart" eftersom formen så klart inte alltid behöver vara"helt färdigt" direkt efter att man har släppt ut den. Perfekt vid snabba skisser och koncept! Videon saknar ljud då denna artikel kan läsas på flera språk.
För en "mer komplicerad" form med många konturlinjer går det ibland kanske fortare att rita upp "direkt från scratch" via sketchen, eller att bara vid ett senare skede modifiera den"enkla" form som man först började med(block/cylinder/konceptmodell).
Tänk på att även många "enkla" former tillsammans kan forma en "mer komplicerad" geometri. Så även där kan svaret faktiskt vara att "det enkla är bättre i längden". Om alla på firman som använder IRONCAD är ungefär lika duktiga och känner till principerna kring hur det fungerar, då kanske det är bättre att föredra att jobba med "mer kompakta och sketch-baserade" former. Men för de som inte riktigt behärskar verktygen i sketchen så kan parter uppbyggda av många"enkla" former absolut gå fortare att modifiera. Faktiskt även för den som är mer bevandrad inom sketch-arbete.
Genom att kombinera inställningar på varje enskild feature,när man har flera markerade samtidigt, kan man kontrollera om en feature ska ändra form eller byta position. När en IntelliShape markeras visas som standard alltid de olikfärgade runda Sizebox-handtagen, med vilka man ändrar form. När fler än en IntelliShape har markerats och man växlar från Sizebox- till Shape-handtag på en eller flera IntelliShapes, då kommer dessa att flyttas istället, vilket beskrivs i korthet i videon nedan. Videon saknar ljud då denna artikel kan läsas på flera språk.
Gällande just ett "runt hål" så finns det även ett särskilt hålverktyg, ICM Holes, i tillägget IronCAD Mechanical som är bra att känna till. Många använder detta tillägg för att skapa gängade och/eller försänkta hål. Läs mer om tillägget här: IronCAD Mechanical Holes
Svar: Här publicerar vi tips, guider, nyheter och lösningar för dig som arbetar med IRONCAD och Design Data Manager (DDM). Bloggen täcker allt från grundläggande funktioner till avancerade arbetsflöden, vilket hjälper dig att optimera ditt konstruktionsarbete. Du hittar exempel på smarta genvägar, praktiska instruktioner, lösningar på vanliga problem och bästa praxis för produktdesign, mekanikkonstruktion och produktdatahantering.
Svar: Våra guider och tips är utformade för både nybörjare och erfarna CAD-användare. De riktar sig till konstruktörer, ingenjörer och projektledare som vill arbeta mer effektivt med IRONCAD och DDM, förbättra designprocessen, minska misstag och spara tid i produktutvecklingen.
Svar: Vi publicerar regelbundet nya artiklar när programvaran uppdateras, när nya funktioner introduceras, eller när våra användare efterfrågar lösningar på specifika problem. Bloggen är därför en pålitlig källa för att hålla sig uppdaterad och få tips som underlättar vardagen i CAD-arbetet.
Svar: Många av våra instruktioner och tips fungerar i flera versioner, men vi markerar tydligt om en artikel gäller en specifik version. Vi strävar efter att göra innehållet användbart även för äldre versioner, och ger dessutom rekommendationer för hur du kan anpassa arbetsflöden till den version du använder.
Svar: Absolut! Om du inte hittar lösningen i bloggen kan du kontakta vår tekniska support via solidmakarna.se/support. Våra experter hjälper dig med allt från installation och konfigurering till avancerade funktioner i IRONCAD och DDM, så att du kan lösa problem snabbt och effektivt.
Svar: Ja! Vi uppskattar förslag från våra användare. Om du har frågor, tips eller vill att vi tar upp ett specifikt problem i IRONCAD eller DDM kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär, så prioriterar vi relevanta ämnen i kommande inlägg.
Svar: Bloggen innehåller bland annat:
Praktiska steg-för-steg-guider som hjälper dig att använda IRONCAD och DDM mer effektivt.
Produktivitets- och arbetsflödstips för snabbare design och konstruktion.
Lösningar på vanliga problem som användare stöter på i CAD-programmen.
Uppdateringar och nyheter om nya funktioner, versioner och förbättringar.
Best practices för datahantering och projektorganisation i DDM.
Svar: Alla tips och guider är direkt tillämpbara i dagligt arbete. Du kan till exempel använda genvägar och smarta funktioner i IRONCAD för att snabba upp modellering, strukturera filer bättre i Design Data Manager, eller följa våra steg-för-steg-lösningar för specifika problem som ofta dyker upp i konstruktionsprojekt.
Svar: Vi strävar efter att alla guider och tips ska vara relevanta för de senaste versionerna av IRONCAD och DDM. Vi markerar dessutom tydligt när ett inlägg gäller en äldre version, så att du alltid vet om instruktionen är direkt tillämpbar för ditt system.
Svar: Ja! Många av våra användare delar artiklarna med kollegor och använder dem som interna utbildningsmaterial. Bloggen är ett bra komplement till formell utbildning och hjälper team att lära sig funktioner snabbare, undvika misstag och standardisera arbetsflöden i IRONCAD och DDM.