

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2023-11-08

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2023-11-08
Vad betyder Shape feature och Modification feature? Vad är skillnaden mellan de två och varför är det bra att veta?
IRONCAD är ett på många sätt unikt och mångsidigt CAD-system där användaren väldigt ofta själv kan välja vilket arbetssätt som passar bäst för just det som behöver göras. T.o.m. en så genomgående grundlig funktion som att skapa en ny extruderad form kan utföras på massor av olika sätt!
Man kan tycka att det borde räcka med en eller några få sätt att skapa en ny feature på, men när man över tid suttit med diverse olika modeller och projekt och det dessutom finns massor av olika typer av användare i massor av olika branscher, då kanske man lättare förstår varför det på flera håll har tillkommit fler och fler sätt att göra i stort sett samma sak. Detta är alltså en riktigt kraftfull styrka i IRONCAD - det är du som bestämmer vilket sätt som passar bäst för stunden och ibland kan man med enkla medel dessutom tvärt ångra sig och helt byta metodik - utan att modellen havererar!
En annan unik detalj med IRONCAD är den "flexibla metodiken", en kanske något oortodox blandning av (icke- parametriska) Feature- och historiebaserad men ändå "direkt-editeringsbar" struktur som 3D-modellerna av typen Innovative Part är uppbyggda med. Ännu har inget annat 3D CAD-system löst detta lika sömlöst och smidigt som i IRONCAD.
En Shape feature byggs upp från ett eller flera sketch-plan för att skapa en av de fyra "grundgeometrierna" Extrude, Spin, Sweep och Loft som går att skapa med i princip alla typer av 3D-modellerare (CAD-, CAM-system, 3D-print etc). En part kan bestå av en eller flera Shape features.


Se några instruktiva filmer på IronCAD Academy (engelsk-språkiga):
IronCAD Academy om Extrude Shape feature: https://ironcad.academy/tutorial/extrude
IronCAD Academy om Spin Shape feature: https://ironcad.academy/tutorial/spin
IronCAD Academy om Sweep Shape feature: https://ironcad.academy/tutorial/sweep
IronCAD Academy om Loft Shape feature: https://ironcad.academy/tutorial/loft
En Shape feature kallas även för IntelliShape® i IRONCAD. Anledningen är flera, det är dels väldigt enkelt att ändra storleken på en symmetrisk Shape feature om man lägger till de olikfärgade runda Sizebox-handtagen, men framförallt är det möjligheten att lägga till ytterligare former som radier, faser, släppvinklar och andra funktioner (även kallat Surface Reshaping Properties) inom samma Shape feature som har gett upphov till just IntelliShape, som för övrigt även är en av IronCAD LLC patenterad teknik inom CAD-branschen.
När det finns en solid 3D-geometri som skapats av t.ex. en Shape feature kan man modifiera dess form med en feature av typen Blend, Chamfer, Draft, Shell eller Trim. Dessa måste vara associativa (knutna) med en eller flera av de ytor/kanter/punkter (face/edge/vertex) som bygger 3D-geometrin i fråga. De kan självklart även läggas till på en importerad geometri som "enbart" består av BRep-data (Boundary Representation-data). En part kan aldrig bestå enbart av en Modification feature.


Se några instruktiva filmer på IronCAD Academy (engelsk-språkiga)
IronCAD Academy om Blend Modification feature: https://ironcad.academy/tutorial/blend
IronCAD Academy om Chamfer Modification feature: https://ironcad.academy/tutorial/chamfer
IronCAD Academy om Draft Modification feature: https://ironcad.academy/tutorial/draft-faces
IronCAD Academy om Shell Modification feature: https://ironcad.academy/tutorial/shell-part
IronCAD Academy om Trim Modification feature: https://ironcad.academy/tutorial/trim
Det kan vara bra att veta att det inte går att flytta eller kopiera en Modification feature med TriBall. TriBall fungerar enbart tillsammans med Shape features. Anledningen är i stort sett samma som hur de byggs upp. Det man kopierar eller flyttar med TriBall måste kunna "stå på sina egna ben" och resultatet när man kopierar eller länkar med TriBall kommer aldrig att bli associativt till något annat, på gott och ont.
Om man t.ex. markerar en eller flera extruderingar så går det att tända TriBall, men så fort en Blend eller Chamfer också läggs till i den aktiva markeringen så kan man inte längre aktivera TriBall. Det beror på att den nya Blend eller Chamfer som ”skulle skapas” samtidigt först måste associeras ("knytas") till ett ID-nummer av en kant eller yta, men den kanten/ytan existerar ju inte ännu.

Därför måste man i efterhand antingen skapa en ny Blend eller redigera en befintlig Blend och lägga till de nya kanterna som har skapats. Tänk då på ordningen i historieträdet, där IRONCAD automatiskt kan flytta en befintlig Blend sist i trädstrukturen om det är nödvändigt. Om man har stängt av denna automatik som kallas för "Part Reordering" så måste man själv först i historieträdet "manuellt dra ned" sin Modification feature efter den/de nya Shape features som lagts till sist under parten.
Prestanda?
I dom flesta riktigt tunga modeller (enstycks part) som vi har sett genom åren så är det genomgående så att en stor mängd Blend features ofta ligger bakom långsamma regenereringstider. Detta är då ofta i kombination med en eller flera Shell och Chamfer features, men dom två har ofta en mer "geometrisk funktion" där man behöver "en viss väggtjocklek" för att ta sig vidare eller att man behöver "fasa av en kant visst mycket" för att kunna göra andra saker där.
Kort beskrivet skulle man kunna säga att Shape features (Extrude, Spin... ) är snabba att generera (förutom en mer avancerad Loft med många plan!) samt att Modification features (Blend, Chamfer, Shell etc) är långsammare att regenerera och ju fler desto långsammare blir det.
Genom att fortsätta lägga sina Blend features som vanligt i en modell, precis där de ska vara, men sedan direkt suppressa (dölja) dem - så finns de enkla att tillgå när man behöver dem, men de tynger ändå inte ned modellen i onödan.
Automatisk Part-regenerering eller inte?
Under Options, Part, finns en inställning där man kan välja mellan "automatisk regenerering" av features eller inte. Det innebär att man med standardinställningen Regenerate Automatically alltid räknar om minsta lilla förändring i modellen precis när den sker. T.ex. om man drar ett hål med TriBall så kommer den första förflyttningen att regenerera modellen, sedan "lyser måttet upp" och man skriver in exakt var hålet ska placeras = ytterligare en regenerering. Detta är oftast inget problem i "vanliga" modeller. Det tar bråkdelar av en sekund och man hinner oftast inte ens uppfatta det.
Genom att byta till inställningen Wait to Regenereate until Deselected så händer inget förrän modellen har avmarkerats. Detta är väldigt användbart för mer komplexa modeller med massor av features och som tar en längre stund att beräkna.

Allow Reordering
Det finns en patenterad teknik i IRONCAD som automatisk hanterar features ordning i trädstrukturen under en part. Vi rekommenderar att man stänger av denna funktion när modellen börjar bli mer komplex och den exakta ordningen på alla eller vissa features är väldig viktig. Denna automatik kan ibland kliva in och flytta t.ex. en Blend feature längre ned i trädet eller en Shape feature hamnar överst, eftersom tekniken är satt att förebygga vissa förutsättningar.
Denna inställningen når man per part via högerklick, under Interaction.

Det finns ett väldigt enkelt exempel på detta där man flyttar ett hål till en position i parten där det "inte finns någon geometri" sett till historiken i trädet. Då kommer programmet att flytta hålet efter den positiva Shape feature i ordningen under parten i trädet.

(1) En positiv extrudering i form av ett Block läggs till efter hålet H Cylinder i partens trädstruktur.
(2) Hålet flyttas med t.ex. TriBall till en position i parten där det "faktiskt inte kan ge någon effekt", eftersom det inte finns någon positiv geometri på den positionen, enligt ordningen i trädet. Blocket kommer därför att "äta upp" hålet om man följer ordningen i trädet. Som användare "ser jag ju geometrin dit jag flyttar hålet" och tycker därför ändå att det är logiskt att flytta hålet till den positionen.
(3) Automatisk reordering arrangerar om ordningen på hålet och flyttar det sist under parten. Hålet tar därför bort material i Blocket som nu hamnat snäppet ovanför i trädstrukturen.
Utan automatisk reordering hade jag därför varit tvungen att själv flytta hålet i trädet, genom att dra ikonen efter Blocket.
Eftersom TriBall inte skapar några features som har associationer till kanter/ytor är det bra att känna till att det finns alternativa verktyg till TriBall när det kommer till att skapa länkade mönster av features eller om man vill spegla en eller flera features, som dessutom skapar en associativ koppling mellan originalet och kopian.
Verktygen för dessa är Pattern feature, Mirror feature och Scale Body och visas i gruppen Transform under Ribbon-fliken Feature. Mer om dessa längre ned.

Dessa features bygger på en princip som på klassiskt CAD-språk brukar kallas för ett "Parent-Child"-förhållande (uttrycket ”Master-Slave” förekommer också). Nackdelen med denna princip är dels att det inte finns någon möjlighet att ändra formen på individuella ”Children-features”, man kan enbart ändra på dess ”Parent-feature”, och de kan endast "finnas till" så länge som dess ”Parent-feature” också finns. Om den tas bort eller av någon anledning slutar att fungera så blir följden att även dess ”Children-features” slutar att fungera.

Viktigt att notera är att det aldrig skulle hända att features som skapas genom TriBall skulle försvinna av samma orsak, eftersom det aldrig skapas något sådant "Parent-Child"-förhållande. Nya features som har kopierats eller länkats via TriBall kan heller aldrig vara associativa till några andra features. Länkade features via TriBall är så klart associativa till varandra i form, men de är aldrig (kan inte bli) associativa i position till en annan kant eller yta.

Positionen för en Shape feature kontrolleras istället främst av dess Ankarpunkts position i XYZ-rymden (Ankarpunkten kan dock även associeras med en yta genom en inställning, en sorts ”light constraint”). En annan viktig skillnad är att "man kan" ändra på vilken som helst av de länkade kopior som skapats med TriBall, eftersom det inte finns något "Parent-Child"-förhållande. De är snarare i ett sorts "Equal-Twins-förhållande".
Pattern Feature

Med Pattern feature kan man bl.a. skapa linjära, cirkulära, kant- eller punktstyrda mönster med features som följer utvalda punkter, en kantlinje eller en axel att rotera kring. Om punkterna, kanten eller axeln ändrar position eller form kommer även mönstret att tvingas anpassa sig (associativt) efter den ändringen och "följa med". Det går inte att skapa en liknande funktion med TriBall Pattern.
IronCAD Academy om Pattern feature: https://ironcad.academy/tutorial/pattern-feature
Mirror Feature

Med Mirror feature skapar man en speglad geometriskt länkad kopia kring en kant eller axel som på ett liknande sätt som en Pattern feature är associativ till det man valt ut. Om kanten eller axeln flyttas eller på annat sätt förändras tvingas den speglade kopian att anpassa sig med förändringen. Det går att spegla features även med TriBall Mirror, men skillnaden är att de speglade kopiorna med TriBall inte kan få samma typ av associativitet till andra geometrier.
IronCAD Academy om Mirror feature: https://ironcad.academy/tutorial/mirror-feature
Scale Body

Med Scale Body kan man skala upp eller ned utvalda parter, eller en Body i en Structured Part, med en viss skalningsfaktor. Om features i parten ändrar sin form kommer skalningseffekten att justera slutresultatet. Att ändra skala på en form kan även utföras med Sizebox-handtagen på en feature, det går t.o.m. att ta fram Sizebox-handtagen på en part eller en assembly och på så vis ändra skala även på dem!
IronCAD Academy om Scale Body: https://ironcad.academy/tutorial/scale-body