Kameran är väldigt enkel att använda då enbart scrollhjulet på musen krävs för att rotera.
Genom att dessutom kombinera detta med olika kortkommandon får man full kontroll över var man befinner sig i 3D-scenen, relativt modellen som alltid sitter fast på sin plats i koordinatsystemet.
Rotera med mittenknappen kombinerat med;
[Shift] nedtryckt - panorerar kameran.
[Ctrl] nedtryckt - zoomar steglöst med kameran. (Dessa två kan även byta plats via Options, Interaction, Mouse.)
Håll ned mittenknappen och kombinera med:
[Ctrl] och [Shift] för att flytta rotationscentrum på en geometri till mitten på skärmen.
Funktionen Orbit som används med vänster musknapp för att rotera kameran kan kombineras med [Alt] och [Shift].
Rotera med [Alt] nedtryckt - Låser kamerans rotation kring 3D-scenens X-, Y- eller Z-axel, oavsett hur geometrin ligger orienterad på skärmen. Kan jämföras med att rotera kring "golvet", även känt som Rotate about Scene Floor.
Rotera med [Shift] nedtryckt - Låser kamerans rotation horisontellt eller vertikalt på skärmen, oavsett hur kameran eller geometrin är orienterad. Egentligen endast användbar först när modellen visas horisontellt/vertikalt på skärmen.
Dessutom finns ett gäng andra kortkommandon för att placera kameran på förinställda utgångspunkter.
[D] = Återställ kameran, samma som att dubbelklicka med scrollhjulet.