Emil Rindell
Jonas Bryntesson
Henrik Andersson
2024-09-09
Emil Rindell
Jonas Bryntesson
Henrik Andersson
2024-09-09
Har du upplevt att grafikprestandan i 3D-scenen i IRONCAD fungerar perfekt en dag, för att till nästa dag plötsligt bli försämrad? Eller kanske har problem uppstått direkt efter en nyinstallation av programmet? I IRONCAD har du möjligheten att växla mellan tre olika 3D-grafik API:er – OpenGL, OpenGL2 och DirectX11.
Att testa att byta mellan dessa kan ibland hjälpa dig att lösa grafikproblem och optimera prestandan, beroende på din hårdvara, drivrutiner och systeminställningar.
Det som driver 3D-renderingen i 3D CAD-system som IRONCAD är något som kallas för 3D-grafik API (3D Graphics Application Programming Interface) men ibland även förenklat "grafikmotor". Det är en aktiv kod i programmet som tar hand om hur bilder och 3D-modeller ska visas på skärmen genom att kommunicera med ditt grafikkort och det finns i IRONCAD flera API att välja mellan. Beroende på vilket API som används kan prestanda och grafikkvalitet variera.
Med IRONCAD har du främst dessa tre API'n att välja mellan:
Det finns flera orsaker till varför grafikprestandan kan påverkas:
Att kunna växla mellan de tre OpenGL, OpenGL2 och DirectX11 ger dig flexibilitet att välja det API som fungerar bäst för ditt grafikkort och system. Här är några fördelar:
Stäng alla öppna filer, sedan går du till Options.
Gå till Rendering och växla inställning.
Stäng IRONCAD och starta sedan och öppna filen igen.
Om du fortsätter att uppleva problem, tveka inte att kontakta vår support för vidare hjälp!