

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2025-09-10

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson
2025-09-10
Fråga: Som nybörjare tycker jag beteckningarna L, W och H är lite förvirrande att använda sig av på en rund Cylinder-form. Det vore enklare med bara handtagen D (för Diameter) istället för W och L?
Handtaget H skulle väl t.o.m. kunna heta L som i Längd med?

Svar: Ja, särskilt när man tänker sig en rund Cylinderform så passar det så klart inte helt perfekt.
Men tänk på att Length, Width och Height representerar formen av en ”Sizebox” (precis som X, Y och Z representerar riktningar) och att de runda handtag som finns på var sida används för att "ändra storlek på denna virtuella fyrkantiga volymlåda”.

Vad som sedan finns i en Sizebox kan vara en geometri som ”100% fyller boxen” - alltså ett "Block". Men det kan även vara en form som bara "delvis fyller boxen", som en "Sfärisk form" eller en "Cylinderform" osv.
Det är alltså den här ”virtuella lådan” som man ändrar form på och geometrin däri måste hänga med på något sätt. För en rund Cylinderform blir det då per automatik alltid W- och L-handtagen som representerar dess "diameter". H-handtaget motsvarar i sin tur alltid ”extruderingshöjd” (ja, det är kanske enklare att säga längd, men L är ju "redan upptagen" av Length-handtaget för Sizeboxens längd).

Det som fyller volymen måste så klart inte ens vara symmetriskt, men då ska man helst inte längre använda sig av Sizebox-handtagen för att ändra form, eftersom de ”sträcker ut” geometrin i volymen (egentligen linjerna i sketchen) procentuellt i den riktning man drar.
Om man drar i W-handtaget kommer dels sketchens linjer i den riktningen att bli längre, men linjerna som går i L-riktning kommer även att ”följa med” och flytta sig motsvarande mycket och vice versa. Se bilden nedan.

Då finns en annan typ av supersmidiga handtag som passar bättre - Shape-handtagen!
De kallas även för "profilhandtag" då de visas en åt gången på den konturlinje (i” profilen”) som man tangerar med muspekaren. Med dessa drar man direkt i sketchens linjer, en åt gången. Men mer om det i ett annat inlägg.

Svar: Här publicerar vi tips, guider, nyheter och lösningar för dig som arbetar med IRONCAD och Design Data Manager (DDM). Bloggen täcker allt från grundläggande funktioner till avancerade arbetsflöden, vilket hjälper dig att optimera ditt konstruktionsarbete. Du hittar exempel på smarta genvägar, praktiska instruktioner, lösningar på vanliga problem och bästa praxis för produktdesign, mekanikkonstruktion och produktdatahantering.
Svar: Våra guider och tips är utformade för både nybörjare och erfarna CAD-användare. De riktar sig till konstruktörer, ingenjörer och projektledare som vill arbeta mer effektivt med IRONCAD och DDM, förbättra designprocessen, minska misstag och spara tid i produktutvecklingen.
Svar: Vi publicerar regelbundet nya artiklar när programvaran uppdateras, när nya funktioner introduceras, eller när våra användare efterfrågar lösningar på specifika problem. Bloggen är därför en pålitlig källa för att hålla sig uppdaterad och få tips som underlättar vardagen i CAD-arbetet.
Svar: Många av våra instruktioner och tips fungerar i flera versioner, men vi markerar tydligt om en artikel gäller en specifik version. Vi strävar efter att göra innehållet användbart även för äldre versioner, och ger dessutom rekommendationer för hur du kan anpassa arbetsflöden till den version du använder.
Svar: Absolut! Om du inte hittar lösningen i bloggen kan du kontakta vår tekniska support via solidmakarna.se/support. Våra experter hjälper dig med allt från installation och konfigurering till avancerade funktioner i IRONCAD och DDM, så att du kan lösa problem snabbt och effektivt.
Svar: Ja! Vi uppskattar förslag från våra användare. Om du har frågor, tips eller vill att vi tar upp ett specifikt problem i IRONCAD eller DDM kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär, så prioriterar vi relevanta ämnen i kommande inlägg.
Svar: Bloggen innehåller bland annat:
Praktiska steg-för-steg-guider som hjälper dig att använda IRONCAD och DDM mer effektivt.
Produktivitets- och arbetsflödstips för snabbare design och konstruktion.
Lösningar på vanliga problem som användare stöter på i CAD-programmen.
Uppdateringar och nyheter om nya funktioner, versioner och förbättringar.
Best practices för datahantering och projektorganisation i DDM.
Svar: Alla tips och guider är direkt tillämpbara i dagligt arbete. Du kan till exempel använda genvägar och smarta funktioner i IRONCAD för att snabba upp modellering, strukturera filer bättre i Design Data Manager, eller följa våra steg-för-steg-lösningar för specifika problem som ofta dyker upp i konstruktionsprojekt.
Svar: Vi strävar efter att alla guider och tips ska vara relevanta för de senaste versionerna av IRONCAD och DDM. Vi markerar dessutom tydligt när ett inlägg gäller en äldre version, så att du alltid vet om instruktionen är direkt tillämpbar för ditt system.
Svar: Ja! Många av våra användare delar artiklarna med kollegor och använder dem som interna utbildningsmaterial. Bloggen är ett bra komplement till formell utbildning och hjälper team att lära sig funktioner snabbare, undvika misstag och standardisera arbetsflöden i IRONCAD och DDM.